حنين عمرى

منتدى أخبار بلدنا
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصوراليوميةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الثلاثاء مايو 13, 2008 12:17 am

منح الاتحاد الافريقي لكرة القدم لقب نادى القرن للنادي الأهلى المصري .. لكن هل هو نادي القرن فعلا .. تعالوا نحسبها ونشوف وكله بالارقام والاحصاءات والتقارير الرسمية .. وعلى عينك يا تاجر ..

أولا وقبل كل شيء تعالوا نتفق على شوية حاجات :
1- البطولات اللى هانحسبها والماتشات الى فزنا بيها لحد سنة 2000 بس علشان المفروض انها الانجازات اللى حصلت خلال الميت عام اللى فاتوا (طبعا بالتقريبد حوالى 80 سنة)
2- حنحسبها كمان بالنقاط علشان لم تم طرح عدد البطولات اللى فاز بيها الزمالك قبل كده طلع الاهلاوبة وقالوا ان الموضوع بيتحسب بالنقاط مش بعدد البطولات اللى الزمالك اكتر فيها وده يعنى حساب عدد نقاط لكل من خرج من النهائي وقبل النهائي ودور ال8 وال16 وغيره .. لكن مع الآسف حتى النقاط طلع الزمالك أكتر من الأهلى وتعالوا نشوف

وعلى فكرة للأمانة أنا معلوماتي فى الكورة ضئيلة جدا وتقدروا تقولوا كده مكبر الG ومروق الD من ناحيتها .. انما استعنت ببعض المقالات لكتاب رياضيين متخصصين وكمان بعض المضوضوعات اللى جبتها من على منتدى جماهير الزمالك وغيره وكله بالتوثيق يعنى مفيش حاجة من عندي

لحد كده كلامي خلص أسيبكو بقى مع الكلام الجد اللى هو مش كلامى وباختصار ممكن اقول عليه منقووووووووووووووووول
Razz
Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball


فراج اسماعيل يفجر قنابل عنقودية تحت اسم : من هو نادي القرن الحقيقي ؟!
------
فاز الأهلي ببطولة السوبر الثالثة في تاريخه وهو ما استحق التهنئة عليه من الجميع لأنه إنجاز يحسب لمصر أولا. لكن لغطا أثير حول احتفاظه بكأسها إلى الأبد حسب ما أعلنه مسئولو الأهلي وكل الاعلاميين، بل ونائب اتحاد الكرة أحمد شوبير، إلى أن قام "الكاف" بتصحيح هذه المعلومة في اليوم التالي.


وفي التصحيح أن سابق احتفاظ الزمالك بكأس هذه البطولة لفوزه بها ثلاث مرات آخرها عام 2003 ، حرم الأهلي من معادلة ذلك، وإن عادل عدد مرات الفوز الزملكاوية، لكنه يحتاج إلى فوز رابع لكي يحتفظ بالكأس الجديدة لأنه لم يفز بها سوى مرتين، بينما المرة الثالثة كانت خاصة بالكأس التي استقرت في ميت عقبة.
لا يكفي هنا قراءة هذه المعلومة التي عرفها الكثيرون من غير المتخصصين قبل أن يعلنها الكاف، وتسرع بعكسها إعلاميون ومسئولون كرويون كبار في مصر، عن عمد أو عن جهل، فسارت مهرجانات البرامج والزفة الاعلامية تغني عليه يومين كاملين، ثم أصيب الجميع بالخرس بعد تصحيح "الكاف" الذي لم تهتم به سوى صحيفة "المصري اليوم" وموقع "في الجول"!


هناك ألف سؤال وسؤال يخرج من بين خيوط معلومة الكاف والمهرجانات الحمراء التي احتفت بتحطيم الأرقام القياسية. أسئلة تلح على كل ذي ضمير لا يخشى الاصطدام العكسي مع دوامات الشد والجذب، في البحث عن "لص بغداد" الذي سرق لقب بطولة القرن من الزمالك!


الزمالك يستحق لقب نادي القرن من واقع أرقامه القياسية التي حققها في أفريقيا في القرن العشرين، قبل أن يعادلها الأهلي في القرن الواحد والعشرين وسينتظر عاما آخر لكي يتساوى معه في ميزة الاحتفاظ بكأس السوبر للأبد!
من هو ذاك اللص على قام بالسطو على حق أصيل للزمالك واعطاه للأهلي.. ولماذا فعلها.. والأهم لماذا "خرس" مسئولو الزمالك وأغلقوا أفواههم ولم يهتم أي واحد منهم بالسعي لمعرفة الحقيقة؟!.. مجرد السعي.. شكر الله سعيكم!


الأستاذ محمود معروف كان حريصا على ألا يضع نفسه في وجه المدفع، عندما تساءل في عموده بالجمهورية يوم الأربعاء الماضي على لسان قارئ: كيف جرؤ الاتحاد الإفريقي.. عيسي حياتو ومصطفي فهمي وفرح أدو علي اختيار النادي الأهلي "نادي القرن".. وأين المسئولون في نادي الزمالك.. لماذا سكتوا عن حق ناديهم.. أم أن الذين تولوا إدارة النادي كانوا يبيعونه لصالح آخرين؟!


لا يهم إن كنا في فوهة المدفع أو في خلفيته.. الأهم أن نصل إلى الحقيقة حتى لو كان الوصول متأخرا، فذلك خير من أن لا نصل على الاطلاق!


الأهلي على مدى عمره المئوي.. متعه الله بطول العمر، لم يحصل على دوري أبطال أفريقيا إلا في شيخوخته المتأخرة.. بينما سبقه إلى ذلك الاسماعيلي عام 1970 رغم أنه كان يعيش في "المهجر" أيامها بسبب ظروف الحرب.


أما الزمالك فله سبق التفوق على الأهلي في الأرقام القياسية الأفريقية، حاصلا على بطولة أبطال الدوري خمس مرات، وهو رقم لم يعادله الأهلي سوى في آخر موسمين من القرن الواحد والعشرين!
الزمالك حصل على مجموع تسع بطولات أفريقية لم يعادلها الأهلي ثم يتجاوزها بأربع بطولات إلا في الموسمين الأخيرين أيضا!


فمن أين جاء للأهلي لقب نادي القرن وعلى أي أساس.. إلا إذا كان في الأمر شبهة طبخة من غير "تقلية" طهيت في الظلام حتى لا تفوح رائحتها، ثم تم توزيعها "تيك أواي" دون أي مقاومة من قيادات البيت الأبيض؟!
لفت نظري وأنا أقرأ للكاتب الأهلوي خالد طلعت تحليله الدقيق في لغة الأرقام لكلا الناديين، أنه أنصف نادي الزمالك دون أن يقصد من خلال اتجاه أراد به تبجيل الأهلي والتحليق به في فوق السحاب.
قراءته الرقمية تؤكد تماما أن الزمالك هو الأعلى كعبا محليا وأفريقيا وعالميا، فالزمالك كان قبل عامين يمتلك تسعة أرقام قياسية، لم ينجح الأهلي في تحطيمها إلا في العامين الماضيين.
الزمالك خاض 52 مباراة في الدوري دون هزيمة، وهو رقم ظل يلهث وراءه الأهلي إلى أن حطمه وتجاوزه في مواسمه الأخيرة.


وسجل الزمالك أيضا أعلى مركز يصل إليه ناد مصري وعربي وأفريقي على مستوى العالم حاصلا على المركز 52 عام 2003 ، وعلى لقب أفضل ناد في العالم عام 2003 أيضا مسجلا سبقا على كل الأندية المصرية والعربية والأفريقية.


وكان أيضا أسبق من كل هذه الأندية في الترشح لكأس العالم للأندية عام 2003 التي ألغاها الفيفا بسبب انسحاب الشركة الراعية للبطولة.


هذه أرقام حقيقية مسجلة استدعاها كاتب أهلوي معروف بتعصبه الشديد لناديه في كتاباته، رأيت الحاجة لاقتباسها هنا لأنها تؤكد بما لا يدع مجالا للشك أن الزمالك هو الأحق بالتكريم الأفريقي الذي ضل طريقه. والحقيقة أن هناك طرفا ثالثا في اللعبة لا يزال غامضا حتى الآن هو الذي قام بتضليله وسحبه إلى الجزيرة بدلا من الاتجاه الطبيعي إلى ميت عقبة!


سأسمي هذا الطرف الثالث الغائب.. لص بغداد.. لافتا إلى أنني لا أقصد به أيا من الأسماء المنتمية للكاف التي أوردتها هنا، فأنا لا أعرف هذا اللص بالاسم، لكنني استشعره، وفي نفسي يقين أن ضميره سيصحو يوما ليقول الحقيقة.


كل هذا لا ينفي انجازات الأهلي والجهد الذي بذله لكي يلحق بأرقام الزمالك ويتجاوز بعضها. البحث عن اعادة الحق لصاحبه لا يعني أنني أبخس الطرف الآخر أو كينونته أو قدراته الهائلة، ولا يعني أنني أكرهه أو أحقد عليه.
ومع هذا أتوقع أن تسل السيوف وأن ينهض "أبو بلتعة" لكي يقطف رأسي التي يرى أنها قد أينعت!.. استرها يا رب.


المصريون

منقوووووووووووووووووووووووووووووول
-----------------------------------------
Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball

بالأرقام .. الزمالك هو نادي القرن الحقيقي
-----------
اعزائي الزمالكاوية في كل مكان سلام الله عليكم ورحمته وبركاته، وددت ان اقرئكم احد المقالات المنشورة عن بطل القرن الحقيقي على لسان احد محرري موقع فيالجول في عام 2004 موثقا باعترافات مؤسسات احصائية عالمية وبالارقام فارجو لكم الاستمتاع والتمعن في الفساد المستشري بالكاف
Absou

خالد طلعت



بالأرقام .. الزمالك هو نادي القرن الحقيقي
السبت، 18 ديسمبر 2004 - 20:52




ذكرت فى المقالة السابقة أن اختيار الأهلي كناد للقرن الأفريقي من قبل الاتحاد الافريقي لكرة القدم كان اختيارا غير صحيح ، لأنه اعتمد على حسابات وأرقام غير منطقية ، وشهد الكثير من المجاملات.

وكنت قد وعدت القراء الأعزاء بعمل احصائية شاملة ودقيقة وحيادية للاعلان عن بطل القرن الحقيقي بناء على الأرقام والانجازات الافريقية التى حققتها الاندية المصرية فى القرن الماضي ، وبالفعل قمت بعمل هذه الاحصائية بلغة الأرقام التى لا تكذب.

وقبل أن أعلن عن الأرقام والمشاركات أحب أن أوضح لبعض القراء الذين سألوا لماذا أتحدث عن موضوع نادي القرن الان تحديدا وبعد مرور أربع سنوات كاملة ، والاجابة بكل بساطة هى أن مركز أرقام وإحصاءات كرة القدم (RSSSF) أعلن فى بداية الشهر الجارى فقط أن الزمالك هو نادي القرن الأفريقي ، ولكن لأن أغلب السادة النقاد فى مصر لم يعرفوا شيئا عن هذا الموضوع ، أما القلة القليلة الباقية الذين علموا بالخبر تجاهلوه تماما وكأن شيئا لم يكن نظرا للاعلام الأحمر المسيطر على أغلب وسائل الاعلام المقروءة والمسموعة والمرئية فى مصر.

مبدئيا سأسرد لحضراتكم تاريخ مشاركات الفريقين الأهلى والزمالك فى البطولات الأفريقية بالكامل طوال القرن الماضى وما حققاه من نتائج فى تلك المشاركات ، مع ملاحظة أننى سأتوقف عند عام 2000 دون احتساب المشاركات فى الألفية الثالثة بدءا من عام 2001 ، وبعد مراجعة دقيقة قررت عدم احتساب البطولة الأفرو-آسيوية ضمن اختيار نادي القرن لأنها تعتبر بطولة ودية ولا تقام بصفة منتظمة سنويا بعكس بطولة السوبر الأفريقي الرسمية.

الأهلي : حقق 6 بطولات من 17 مشاركة حتى عام 2000

أولا : دورى أبطال أفريقيا : حقق بطولتين من 12 مشاركة

خرج من دور الـ 32 : مرة (98)

خرج من دور الـ 16 : مرتين (76-90)

خرج من دور الـ 8 : أربع مرات (77-91-99-2000)

خرج من دور قبل النهائى : مرتان (81-88)

خرج من النهائى : مرة واحدة (83)

حصل على البطولة : مرتان (82-87)

ثانيا : بطولة أبطال الكئوس : حقق أربع بطولات من خمس مشاركات

خرج من دور الـ 32 : لا يوجد

خرج من دور الـ 16 : لا يوجد

خرج من دور الـ 8 : مرة واحدة (92)

خرج من الدور قبل النهائى : لا يوجد

خرج من النهائى : لا يوجد

حصل على البطولة : أربع مرات (84-85-86-93)

ثالثا : كأس الاتحاد الأفريقى : لم يشارك فيها

رابعا : السوبر الأفريقى : شارك فيها مرة واحدة ولم يفز بها (93)

الزمالك : 7 بطولات من 15 مشاركة حتى عام 2000

أولا : دورى أبطال أفريقيا : 4 بطولات من 10 مشاركات

خرج من دور الـ 32 : مرة (89)

خرج من دور الـ 16 : لا يوجد

خرج من دور الـ 8 : ثلاث مرات (79-87-97)

خرج من دور قبل النهائي : مرة (85)

خرج من النهائي : مرة (94)

حصل على البطولة : أربع مرات (84-86-93-96)

ثانيا : بطولة أبطال الكئوس : فازبها مرة واحدة من 3 مشاركات

خرج من دور الـ 32 : لا يوجد

خرج من دور الـ 16: لا يوجد

خرج من دور الـ 8 : مرة واحدة (78)

خرج من الدور قبل النهائى : مرة واحدة (76)

خرج من النهائى : لا يوجد


"بالحسابات السابقة وبهذه الأرقام نجد أن الاهلى جمع 45 نقطة ونصف ، مقابل 49 نقطة للزمالك ، وبالتالي فالأرقام الصادقة تقول إن الزمالك هو بطل القرن الحقيقي".




حصل على البطولة : مرة واحدة (2000)

ثالثا : كأس الاتحاد الأفريقى : لم يحقق البطولة من مشاركتين

خرج من دور الـ 32 : لا يوجد

خرج من دور الـ 16 : مرة واحدة (98)

خرج من دور الـ 8 : لا يوجد

خرج من الدور قبل النهائى : مرة واحدة (99)

خرج من النهائي : لا يوجد

حصل على البطولة : لا يوجد

رابعا : السوبر الأفريقى : حصل عليها مرتين من 3 مشاركات

خرج من النهائي : مرة واحدة (2000)

حصل على البطولة : مرتين (93-96)

عند حساب النقاط للفريقين كان لابد من عدم منح أى نقاط للمشاركات التى خرج فيها الفريقان من دور الـ 32 أو من دور الـ 16 ، لأنها كانت دون جدوى وكانت تؤثر بالسلب على اسمي الفريقين ولم تؤثر بالايجاب ، وهذا هو نفس النظام الذى اتبعه الاتحاد الافريقي (الكاف) ، أما نقطة الخلاف والتى كانت غريبة ومثيرة للريبة فكانت مساواة بطولتى ابطال الدورى مع ابطال الكئوس فى النقاط وهو ما لا يمكن تقبله اطلاقا ، فبطل الدورى فى أى بلد فى العالم يكون هو الأقوى والأفضل ، أما بطل الكأس فكثيرا ما يأتى من الفرق الأقل قوة أو من فرق الدرجة الثانية أحيانا.

لذلك كان لابد ان تحصل بطولة أبطال الدورى القوية على نقاط أعلى من بطولة أبطال الكئوس أو كأس الاتحاد الافريقي ، ولذلك فان المنطقى ان يحصل الفريق المشارك فى دورى الأبطال على عدد من النقاط يعادل مرة ونصف على عدد نقاط الفريق المشارك فى أبطال الكئوس ، ومع اتباع نظام النقاط الذى اتبعه الكاف لبطولة أبطال الكئوس مع زيادة عدد نقاط بطولة أبطال الدورى (مرة ونصف) يكون التصنيف الجديد كالتالي :

بطولة أبطال الكئوس أو كأس الاتحاد الافريقي : الفريق الذى يخرج من دور الثمانية يحصل على نقطة ، والفريق الذى يخرج من قبل النهائي يحصل على نقطتين ، والفريق الذى يخرج من المباراة النهائية يحصل على ثلاث نقاط ، والفريق الذى يتوج بطلا للبطولة يحصل على اربع نقاط.

أما بطولة دورى الأبطال الأفريقي فتحسب كالتالي : الفريق الذى يخرج من دور الثمانية يحصل على نقطة ونصف ، والفريق الذى يخرج من قبل النهائي يحصل على ثلاث نقاط ، والفريق الذى يخرج من المباراة النهائية يحصل على أربع نقاط ونصف ، والفريق الذى يتوج بطلا للبطولة يحصل على ست نقاط.

تتبقى بطولة السوبر الأفريقي والتي كانت هى الأخرى مثارا كبيرا للجدل لأن الكاف احتسبها بنقطة واحدة فقط ، وساواها بالتأهل لدور الثمانية فى البطولة ، وهذا غير منطقى لأن الفوز على بطل أفريقيا يختلف عن الفوزعلى فريق "تعبان" فى دور الـ 16 للبطولة ، ولذلك فإنه من المنطقى أن يحصل بطل السوبر على نقطتين كاملتين.

بالحسابات السابقة وبهذه الأرقام نجد أن الاهلى جمع 45 نقطة ونصف ، مقابل 49 نقطة للزمالك ، وبالتالي فالأرقام الصادقة تقول إن الزمالك هو بطل القرن الحقيقي كما اختاره واعلنه المركز الدولى لتأريخ وإحصاء كرة القدم (IFFHS) وأيضا كما اختاره منذ أيام قليلة فقط مركز أرقام وإحصاءات كرة القدم (RSSSF) ، وهاتان المنظمتان معتمدتان من الاتحاد الدولي لكرة القدم (الفيفا) ، ولا يعرفان التحيز للون معين سواء الأحمر أو الأبيض ، ولا يعمل بهما أى شخص مصري منحاز لطرف على حساب الآخر!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 120
العمر : 32
مزاجى : 0
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 14/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الثلاثاء مايو 13, 2008 9:49 am

ارجو من حضرتك تراجع الكلام دا كويس وترجه لتاريخ الناديين بنفسك لان فيه حاجات خاطئه تماما من اللى اتكتب وعيب عليك تبقى صحفى ومعندكش مصدر موثوق منه فى المعلومه اعتقد كدا على حد علمى والله اعلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://omrye.yoo7.com
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الخميس مايو 15, 2008 2:13 am

حبيب قلبي يا غالي
ربما عندك حق فعلا فى الجزئية الأخيرة .. لكن أعتقد انى بررت ده فى أول الموضوع خالص ان كنت قريته كله وهو ان معلوماتي فى الكورة تكاد تكون معدومة وعلى كده لجأت للاستعانة بمنتديات تانية وبرضه أشرت انه منقوووووووووووووووول .. والاهم انه على مسئولية صاحبه اللى هو موثقه وكاتب تاريخ النشر واسم الجريدة اللى نشر فيها .. أما لو بتتكلم من منظور مهني فبرضه بأكدلك انى ما وقعتش فى خطأ مهنى لسببين
1- المنتدى هنا مش مجال للكتابة الصحفية ولو فرض يبقى تعالى نطبق القواعد كلها .. والدليل انى باستخدم بالاساس اللغة العامية .. وبرضه مش مجالها .. علشان ماتقولش ان في كتابات صحفية بالعامية مع ان ده بيعتبر خروج عن القواعد انما مسموح به أحيانا بشكل عرفي.
2- اللى حضرتك ما تعرفوش ان الكلام بيقبقى على مسئولية قائله .. يعنى حتى لو انا كتبت حاجة كذب بس مش على لساني أو من خلال قيامي بتغطية ما أو اجراء تحقيق صحفي أو تقرير وثائقي وخلافه .. يبقى أنا كده فى السليم ويولع بقى اللى قال كده ومهمتى لو حصل مشكلة اني اثبت فعلا انه قال وان انا مش مفبركها .. ومن خلال النقطة دى واللى ينطبق هنا (طبعا من وجهة نظرك علشان ده مش شغل صحافة) يبقى مسئوليتى انى اشير اللى المصدر وهو ده اللى انا عملته

إضافة : وعلى فكرة أنا فعلا تأكدت من حاجة وده بعد الجدال اللى كان بينى وبين هشام فاروق (ابن خالتك) حول اذا كان مركزين الاحصاء دول معتمدين من الاتحاد الدولي واللا لآ (الفيفا) .. لقيت فعلا ان الفيفا مستندة على احصاءات ليهم فى أكثر من دراسة وممكن تتأكد بنفسك من خلال الموقع الرسمي لها

أما بالنسبة للجزئية الأولى ودى الأهم .. أحب أوضحلك انك انت اللى وقعت فى غلط كبير ...... لو فى أخطاء زى ما بتقول يبقى لازم تفند الاخطاء دى وتقولها مع توضيح الصح .. مش يبقى كلام مرسل وعام وخلاص زى بتوع الحزب الوطنى لما يحبوا يعيبوا في حاجة يقولك ده مش موضوعي من غير ما يشيروا الى ايه هو اللى مش موضوعي ومش موضوعي ازاى يعنى

أرجو يا استاذ حمادة بيه .. يا تربية رياضية قد الدنيا .. انك تتحري الدقة وانت بترد ....... وأنا منتظر ردك يا كابتن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الخميس مايو 15, 2008 2:17 am

وكمان لو تحب أجيبلك نتيجة الماتشات وابطولات بتوع الناديين من اول ما بدأو انا معنديش مانع .. ده رد على مراجعة تاريخ النديين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 120
العمر : 32
مزاجى : 0
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 14/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الخميس مايو 15, 2008 10:20 am

بالأرقام اهلى هوه نادى القرن الأفريقي وليس الزمالك

--------------------------------------------------------------------------------


نظام و حساب النقاط عند اختيار الأهلى بطلاً للقرن



فى 17 يناير 1994 أعلن الإتحاد الأفريقي عن التصنيف الأفريقي للأندية الأفريقية بمناسبة تنظيمه للبطولة الخمسين فى تاريخه ، و جاء الأهلى أولاً برصيد 34 نقطة يليه كوتوكو برصيد 32 نقطة ثم كانون ياوندى برصيد 27 نقطة و جاء نادي الزمالك سادساً برصيد 19 نقطة و هو نفس الأسلوب التراكمي الذي اختار به الإتحاد الأفريقي بطل القرن ، و قد تم احتساب النقاط على النحو التالي :



يتم احتساب 4 نقاط للفريق الفائز بأي بطولة من البطولات الأفريقية الثلاث ( كأس أفريقيا للأندية أبطال الدورى ، كأس أفريقيا للأندية أبطال الكئوس ، كأس الإتحاد الأفريقي ) ويتم احتساب ثلاث نقاط للفريق الفائز بالمركز الثاني فى كل بطولة ، ويحصل كل فريق من الفرق التي تصل للدور قبل النهائى للبطولة على نقطتين ، بينما يحصل كل فريق من الفرق التي تصل إلى دور الثمانية على نقطة واحدة ، و يتم احتساب نقطة واحدة لكل فريق حصل على بطولة كأس السوبر الأفريقي .



و من بداية من عام 1997 و حتى عام 2000 تم تغيير مسمى بطولة أفريقيا للأندية أبطال الدورى إلى بطولة دوري رابطة الأبطال الأفريقية و ارتفع عدد مبارياتها إلى 12 مباراة بعد أن كانت تقام من 10 مباريات بداية من دور الـ 32 لإقامتها بنظام المجموعات ابتداء من دور الثمانية على أن يصعد أول كل مجموعة للمباراة النهائية ، و يتم احتساب خمسة نقاط للفريق الفائز بالبطولة و أربعة نقاط للفريق الحاصل على المركز الثاني ، بينما يحصل كل من ثاني المجموعة الأولى وثاني المجموعة الثانية فى هذه البطولة على ثلاث نقاط ، و يحصل الفريق صاحب المركز الثالث بالمجموعتين على نقطتين كما يحصل الفريق صاحب المركز الرابع و الأخير فى كل مجموعة على نقطة واحدة .



و ابتداء من عام 2001 تغير نظام الصعود من مجموعات دور الثمانية ليصعد الأول و الثاني من كل مجموعة و ارتفع عدد مبارياتها إلى 14 مباراة ، على أن يتم احتساب ثلاث نقاط للفريقين الخاسرين فى الدور نصف النهائى ، و يحصل الثالث بالمجموعتين على نقطتين والرابع في كل مجموعة على نقطة واحدة .



فى عام 2004 تم دمج بطولة كأس أفريقيا للأندية أبطال الكئوس مع بطولة كأس الإتحاد الأفريقي و إقامتها ابتداء من دور الثمانية بنظام المجموعات مع صعود أول كل مجموعة للمباراة النهائية ، و يحتسب للفريق الفائز بالبطولة أربعة نقاط ، و يحتسب للفريق الفائز بالمركز الثاني ثلاث نقاط ، و يحتسب نقطتان للفريق صاحب الترتيب الثاني في كل مجموعة من مجموعتي دور الثمانية نقطتان ، و تحتسب نقطة واحدة للفريقين أصحاب المركزين الثالث و الرابع بكل مجموعة .



كما تم في 2004 إضافة نقطتان للفريق الذي يتخطي كل دور من أدوار بطولة كأس العالم للأندية ، و هو ما طبق علي النادي الأهلي بتخطيه الدور الأول للبطولة في بطولة كأس العالم الثالثة للأندية 2006.
و على هذا الأساس تم اختيار نادى القرن بأسلوب تراكمى بحت و ليس للإتحاد الأفريقى دخل به إذن هو أسلوب علمى بحت و لو حسبناها نجد التالى :







بهذه الطريقة تم إحتساب النقاط ، بالطريقة التراكمية و احتساب مشاركات الأندية بداية من دور الثمانية أي من بداية المنافسات الحقيقية للبطولات ، و الغريب أن من اعترض علي نظام إحتساب النقاط تحدث عن أن نادي الزمالك في هذا التوقيت كان عدد بطولاته أكثر من بطولات النادي الأهلي ، علي اعتبار أن النادي الأهلي كان فائزاً وقتها ببطولتين للأندية أبطال الدوري و أربعة بطولات للأندية أبطال الكئوس بمجموع ستة بطولات في الوقت الذي كان فيه الزمالك فائزاً بسبعة بطولات و هى أربعة بطولات للأندية أبطال الدوري و بطولة للأندية أبطال الكئوس و بطولتين للسوبر الأفريقي ، و غني عن الذكر أن الأهلي متفوق في عدد البطولات الكبري إذ أنه فائز بستة بطولات كبري في الوقت الذي فاز فيه الزمالك بخمسة بطولات كبري فقط ، أما بطولات السوبر فهي بطولات شرفية بل و توجه عائداتها علي المستوي الأوروبي مثلاً للأعمال الخيرية الرياضية ، و لا يمكن أن يفوز فريق بلقب مثل لقب بطل القرن بناء علي فوزه ببطولة شرفية لا تسمن و لا تغني من جوع ، نعم نفرح بها و لكن أن يتم الحساب بالعدد فعلي رأي المثل " العدد في الليمون "
[table][tr]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://omrye.yoo7.com
Admin
Admin
Admin
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 120
العمر : 32
مزاجى : 0
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 14/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الخميس مايو 15, 2008 10:24 am

أظن كدا من واجبى انى اصححلك كلامك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://omrye.yoo7.com
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الجمعة مايو 16, 2008 12:27 am

مبدئيا .. شكرا على التوثيق والتوضيح

نيجي بقى لأهم نقطتين
الأولى هى ان حضرتك حسبت سنة 2000 ضمن النقاط والمفروض ان سنة 2000 بداية للقرن الجديد وده شيئ بديهى .. يعنى لو على حسابك وزى ما بتقول يبقى عدد نقاط الأهلى 40-3= 37 يعنى بالتساوى مع الزمالك

النقطة الثانية : حضرتك منين أجزمت ان الأهلى فاز بالبطولات الكبيرة والزمالك بالصغيرة .. دى نقطة هامة جدا لأنك مش عايز تعترف ان الزمالك فاز ببطولات أكثر بغض النظر عن مدى أهميتها
حضرتك لو دققت النظر هتلاقى ان الزمالك فاز ببطولة ابطال الدورى اكثر .. والمعروف ان بطولات الدورى بشكل عام هى اقوى المسابقات لانها بتبقى على مدار الموسم السنوى كله .. وان ابطال الكؤوس اللى فاز الأهلى بيها اكتر ممكن يكون فيها اندية م الدرجة التانية واعتقد ان الكلام ده سبق توضيحه فى الموضوع المنقول بالأعلى
يعنى انت جيت شككت فى قوة بطولة السوبر الافريقى وتناسيت بطولة ابطال الدورى .. طبعا انا معاك ان بطولة السوبر هى اضعف البطولات لأنها بتتكون من ماتش واحد .. لكن برضه يا سيدى الفاضل ماتنساش اللى بتأهل ليها بيكون بطل الدورى وبطل الكاس أو الثانى بعده اذا كان فائز بالاتنين .. يعنى مش لمجرد انها مكونة من ماتش واحد انها ضعيفة .. وأظن ان الاتحاد الافريقى راعى ذلك برضه وحسب لها نقطة واحدة علشان انت ماتزعلش وساوى بينها وبين اللى بيخرج من دور الثمانية فى البطولات التانية .. ومع ذلك هانفترض ان ده حصل بحسن نية وانه مش متفصل ولا حاجة .. لكن كون انك تيجى وتقول ان فى بطولتين ما يحسبوش ده كلام مش علمي اطلاقا والحقيقة ان الزمالك قبل 2000 بطولاته فعلا اكتر من الاهلى
وبعدين انت ناسي جون ايمن منصور اللى زلزل شبكة شوبير فى جوهانسبيرج وخلاكوا تعيطوا .. ده انا لسه لحد دلوقتى الجون معشش فى دماغي ومش قادر يفارقها رغم ان كان عندى وقتها 7 سنين بس انما كنت متابع الماتش كله وكنت هاموت م الفرح لانى كنت فاكر ان شوبير اسطورة ومش بيدخل فيه اجوان .. طبعا لو كنتم انتم اللى كسبتوا كانت هاتبقى قوية وكلها حنية وطز فى بطولة أبطال الدورى .......... يا عالم أفاقة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الجمعة مايو 16, 2008 12:35 am

أما الاهلاوية دول .. والله العظيم حكاية
بقت بطولة السوبر الافريقى دلوقتى وحشة وضعيفة وشرفية وبيتبرعوا بيها .. واما راحوا اليابان والمسابقة كانت 3 ماتشات قالوا ان البطولة قوية وان الاهلي تالت العالم .. مش ممكن ع الافاقين دول .. منطق الحزب الوطنى بالظبط
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   الجمعة مايو 16, 2008 12:46 am

يا حمادة نفسي اشتمك بس مش عارف لسببين:
1- اخلاقي تمنعني من كده
2- ميثاق الشرف الزملكاوى بيحتم علينا ما ننعملش عقلنا بعقل العيال الصغيرة وخصوصا الاهلاوية

وممكن تضيف سبب تالت وهو احترام اعضاء المنتدى الكرام .. انما غير كده انت تستحق الشتيمة فعلا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
megoghanem
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد الرسائل : 23
الاوسمه :
تاريخ التسجيل : 21/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!   السبت مايو 17, 2008 4:09 pm

طبعا اتخرست ومش قادر ترد واللا ايه يا عم السوفسطائي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
من هو بطل القرن الحقيقى؟!! ... سؤال مهم!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
حنين عمرى :: زملكاوى-
انتقل الى: